När det gäller att visa oberoende filmer förändrade det situationen.

Filmpasset  > Film >  När det gäller att visa oberoende filmer förändrade det situationen.
0 Comments

Vem säger att framgångsrika småbudgetfilmer är utmanande att producera? Framgångarna för oberoende filmer, ett avsteg från de stora amerikanska studiorna, motsäger detta.

Fem av landets stora filmstudior träffades i början av 1920-talet.

Idén om en oberoende film, ibland indie, skapades när Paramount Pictures, Twentieth Century Fox, MGM, RKO och Warner Brothers tog över produktionen, distributionen och visningen av filmer gjorda utanför Hollywood. Därför är en oberoende film en film gjord utanför Hollywoods studior men under kontroll av de som nämns ovan fem betydande företag.

Sedan starten har oberoende filmer utvecklats avsevärt. Dessa stora studior och deras dotterbolag sköter finansieringen och distributionen av vad som nu betraktas som amerikanska filmer. New York City är hem för en betydande del av den oberoende filmindustrin. Det äger vissa studior som är divisioner av större studior; till exempel Sony Pictures Classics, som ägs av Sony Pictures och är avsedda att producera mindre kommersiella, mer karaktärsdrivna filmer. Fox Searchlight är likaså en division av 20th Century Fox.

Andra mindre produktionsbolag gör oberoende filmer årligen utöver dessa mer välkända oberoende studios. Dessa mindre företag letar antingen efter ytterligare medel och resurser för att distribuera, sälja och visa sitt projekt i nationell skala, eller så letar de efter att få premiärvisa sina filmer lokalt på biografer. Oberoende filmskapare förlitar sig dock inte längre på betydande studior för att förse dem med den utrustning de behöver för att producera en film på grund av den banbrytande, högkvalitativa digitala filmutrustningen som nu är tillgänglig på konsumentnivå. Postproduktion görs också enklare med icke-linjär redigering och andra tekniska alternativ.

Marknadsföringen av oberoende filmer är ett stort hinder för dem.

Det finns möjlighet till tidningsannonser eller andra tryckta medier. Men på grund av ekonomiska restriktioner måste man väga fördelarna och nackdelarna med den reklamstrategi han väljer att använda för att marknadsföra sin film. Till exempel kan blygsamma iögonfallande annonser publiceras regelbundet i tidningar för att locka läsare istället för att spendera pengar på dyra massiva annonser. Det skulle vara mer överkomligt, och målet att göra din film mer känd skulle också uppnås. Naturligtvis har internet blivit lösningen på detta problem.

Internet har kraftigt krympt världen idag. Stora produktionsbolag har därför insett marknadspotentialen för bredbandsinternet, som FOX och DREAMWORKS. De har börjat investera i bredbandsvideoströmning och värd för oberoende filmer online eftersom det skulle göra det möjligt för dem att visa sina filmer på webbplatser och tilltala en större publik på global nivå. Oberoende filmer kan nu vara längre än sina vanliga 90 minuter. På grund av publikens preferenser och efterfrågan produceras mycket mindre filmer över hela världen. Särskilt online-värdade filmer varar bara i cirka 15-20 minuter innan de blir kända. Genom att visa upp dessa oberoende filmer har flera filmwebbplatser upplevt en enorm tillväxt. Ett välkänt varumärke är YouTube.

Sammanfattningsvis har oberoende film kommit långt sedan starten och har blomstrat genom att anpassa sig till tekniska framsteg och tid. Indiefilmer är populära idag, vilket framgår av den stora publiken som besöker dessa filmer.