9 tips för filmskapare som kämpar för att göra sin kortfilm

0 Comments

Att göra den första kortfilmen, där filmskapare skär sina tänder och verkligen blir myndiga, är en övergångsrit för alla filmskapare. De lär sig om filmskapande genom att göra många fel, både stora och små. Det kan vara universums sätt att sålla bort de ovärdiga och ovilliga. Det är också ett episkt äventyr genom de största topparna och de lägsta dalarna, eftersom nybörjarfilmare snabbt upptäcker att det inte räcker med att ha några få personer, en boommikrofon och en kamera.

Att göra film är en svår uppgift. Det är inte lätt att göra en bra film. Det är svårt att göra en medioker film. Det är ännu svårare att göra en dålig.

Följande är nio avgörande idéer för att hjälpa filmskapare att planera, producera och navigera i de många svårigheterna och vedermödorna med att göra sina första kortfilmer.

1. Ta en paus från molnen

Det är bra att ha stora ambitioner och höga mål, men det värsta du kan göra är att gå in i processen med orealistiska förväntningar. Det skulle hjälpa om du var realistisk i dina förväntningar. Håll fötterna på jorden. När du börjar tro att när du vänder dig till riskkapitalister, lokala läkare eller tandläkare (eller lokala rika människor i allmänhet), investerare eller distribution före försäljning kommer att finansiera dina projekt, och du kommer snabbt att upptäcka att allt du har läst i många oberoende filmskapande böcker är en myt.

Dessutom, sikta inte på att vinna en Oscar eller bli antagen till kända festivaler som Sundance, Austin eller Cannes innan du börjar filma. Ställ in siktet på att bara avsluta filmen eftersom det är en betydande prestation i sig. Ignorera storhetens vanföreställningar om att din kortfilm kommer att göra dig till en stjärna och att krafterna som finns i filmbranschen kommer att stå i kö för att uttala dig som nästa Quentin Tarantino eller Wes Anderson. Håll fötterna på jorden. Håll det på riktigt. De bästa filmskaparna är mer intresserade av att förmedla sin historia på bästa möjliga sätt än att drömma om fantastiska miljöer. Utöver det påverkar du inte vad som ska hända.

2. Förstå ansvaret för crowdfunding och förstå att det med största sannolikhet är en engångsaffär.

Framgångsrika filmskapare som finansierar publiken förstår att det är en heltid, stoltsugande grop av desperation och ångest.

Du måste vara otroligt aktiv på Facebook, Twitter och alla andra sociala medier som jag är för gammal för att vara medveten om. Det har gått 30-40 dagar av nonstop-inlägg, tweets och e-postmeddelanden på Facebook, som alla har fått dig att vädja om pengar från främlingar såväl som vänner, familj och släktingar. Du kommer att översvämma deras sociala medieflöde med otaliga förfrågningar om pengar från dem och alla de känner. Du kommer inte att kunna sluta förrän du har uppnått eller överträffat ditt dollarbeloppsmål, för kom ihåg att om du inte höjer hela beloppet kommer du inte att få en enda krona, och allt ditt hårda arbete kommer att vara förgäves .

Och om du uppnår ditt mål kommer du att besväras med fler plikter. De flesta plattformar för publikfinansiering garanterar specifika föremål för stödjare, som deras namn i krediterna, DVD-kopior, affischer, t-shirts och vad du än har lovat. Dessa saker kostar pengar, så se till att budgetera i förväg; annars kommer de $10 000 du samlade in att minskas till $6 000 efter bearbetnings- och fraktkostnader. Behåll din integritet och se till att du förstår dina plikter i förväg för det finns inget värre än att behöva gå till dina stödjare och be dem att stödja din film ännu mer genom att “donera” deras priser för att spara pengar och få pengarna att gå till produktionen . Respektera dina stödjare och kom ihåg att du inte skulle kunna skjuta utan dem.

Slutligen, kom ihåg att din första insamling av publikinsamlingar med största sannolikhet kommer att bli din sista – en, för att vara exakt. Först och främst kommer du att bli så utmattad av upplevelsen att att upprepa den skulle vara som att möta helvetets brinnande gropar. För det andra, det finns bara så många gånger du kan tigga din familj, vänner, släktingar, kollegor och alla de känner om pengar.

3. Audition

Det krävs skådespelare, inte bara någon som kan recitera repliker.

Det är en sak att använda dina vänner och släktingar som grepp och PA (dvs gratis arbetskraft). Det är en helt annan sak att använda dem som din rollbesättning. En kortfilms prestation kommer att döda den i samma ögonblick som den kommer upp på skärmen, och publiken kan känna lukten av en usel och självmedveten skådespelare en mil bort.

I slutändan kommer din rollbesättning, särskilt för dina lead(s), att vara allt – eftersom du kan spela in en otrolig prestation på en liten scen och ändå göra den övertygande. Med sitt framträdande kommer en suverän skådespelare att fängsla en publik.

Så besök universiteten och teatersällskapen i ditt område. Hitta lokala talangbyråer som bokar modeller och artister för reklam och tryck i ditt område. Lägg ut annonser på internet och i tidningen. Skådespelare kommer att dyka upp. Om du spelar dina kort bra kommer de från när och fjärran. De kommer för chansen att omsätta sina passioner i handling, samt möjligheterna att lägga till sin portfölj och rulle.

Du måste också provspela, provspela, provspela. Det räcker inte att bara se två skådespelare i en stor del. Och det finns inget som heter att bosätta sig. Det skulle hjälpa om du aldrig nöjde dig med en skådespelare, särskilt en av huvudkaraktärerna. Enkelt uttryckt kommer alla du castar att göra eller förstöra ditt projekt. Så fortsätt provspela tills du hittar rätt person. Den som inte bara läser orden utan förvandlas till karaktären mitt framför dina ögon och får din mun att falla i golvet av häpnad.

Slutligen, se till att din arbetsstyrka är i nivå. Ta dig tid att välja ljuddesigners, klippare, filmkompositörer och, viktigast av allt, filmfotografer. Granska deras portfölj och ägna särskild uppmärksamhet åt hur de ser ut att bära sig själva. Kan de arbeta bra med dig? Kan du arbeta bra med dem? När du sätter dig ner med dem och pratar om deras arbete och deras idéer om projektet, är det du gör att provspela dem.

4. Skapa en levande filmupplevelse

Kortfilmer, ljussättning, linser och kamerateknik är alla avgörande. Du kommer att göra dig själv och dina skådespelare en stor tjänst om du kan göra något som ser funktionsvärdigt ut. Ja, medan vissa manusförfattare skulle förakta detta faktum, kan estetiken ibland ha företräde framför historiens djupgående i kortfilmer. Så många fantastiska korta manus har slösats bort på grund av dåligt produktionsvärde och dålig estetik.

Så gå till de mest visuellt tilltalande platserna du kan. Anställ eller samarbeta med några briljanta ljusspecialister och en fantastisk kameraman – och hoppas att de har utmärkt utrustning. Om de inte gör det, ägna en betydande del av dina pengar till att hitta några via lokala företag, nyhetsstationer eller institutioner. Dessutom, om din berättelse kräver specialeffekter, se till att du är visuellt kapabel att leverera dem.

Bio är främst en bildkonstform. Se till att din kortfilm är lämplig för media.

Tillsammans med bilderna, ägna stor uppmärksamhet åt ljudkvaliteten, inklusive det musikaliska ljudspåret. Det finns inget mer irriterande än att se en kort video med bara kamerans insamlade ljud eller ett mediokert ljudspår. Ha ett ljudsystem och någon som kan styra det. Gör också ditt bästa för att hitta en bra filmkompositör eftersom musik är en viktig del av den filmiska upplevelsen och kan fylla i övergångstider och tysta tider.

5. Håll dig borta från klichéer och berätta en fängslande historia för oss.

Du måste sticka ut från mängden som filmskapare, och dina kortfilmer måste göra detsamma. En mängd kortfilmsklichéer förföljer varje festival, vilket får domarna att himla med ögonen – ingen mer än den talande huvudklichén.

Undvik talking head-kortfilmer där människor sitter runt ett bord eller på en specifik plats och bara pratar med varandra. Det är en förförisk trop för filmskapare eftersom den är enkel att filma och vanligtvis bara kräver några få platser, men publiken tycker att det är tråkigt. Och det blir snabbt tråkigt.

Ja, vi har alla tittat på Andres middag. Before Sunrise är en film som vi alla har sett. Men du är inte Richard Linklater, och du kommer sannolikt inte att ha skådespelare av kalibern Andre Gregory, Wallace Shawn, Ethan Hawke eller Julie Deploy för att bära en så dialogtung kortfilm. Problemet är att skrivandet inte kräver samma nivå av dialoguppmärksamhet allt för ofta.

Kan du berätta en historia som vi kan följa? Ta oss på ett äventyr. Ge oss något att se fram emot. Tveka inte att använda stillhet, musik och stämning i ditt arbete. Ge några otroliga vändningar. Förvåna oss. Förvåna oss. Skulle du snälla roa oss?

6. Håll körtiden till ett minimum.

Kortfilmer kan vara upp till 45 minuter långa, men gå inte dit. Åtminstone inte för dina första par snabba snärtar. För kortfilmspubliken är 45 minuter – eller till och med 30 minuter – ett enormt engagemang, och nio gånger av tio är det ett bevis på överskrivning och överregi snarare än mer innehåll.

Med en kortare löptid kan du få en mycket större effekt. Dessutom innebär en kortare gångtid att det finns mindre att se. När det finns mindre att filma kan du koncentrera dig mer på de viktiga berättelsen och karaktärsögonblicken under inspelningen.

Mindre är verkligen mer. Allt ska vara kort, gott och rakt på sak. Eftersom de inte går vilse i främmande scener, sekvenser eller konversationer, engageras publiken snabbare, och bildens inverkan är mycket mer ihågkommen när allt fett tas bort och något magert erbjuds.

7. Se till att din rollbesättning och besättning är välmatade.

En glad rollbesättning och besättning får ordentligt mat. Dessa människor arbetar med största sannolikhet gratis och ägnar dagar och dagar av fotografering borta från sina vänner, familjer och jobb. De förväntar sig att du ska göra några bilder. Ta efter att ha tagit är vad de gör.

Se till att avsätta en betydande del av dina medel för hantverkstjänster och minnesvärda måltider. Ha ett hantverksservicebord fyllt med vatten, läsk, kaffe, snacks och godsaker under varje inspelningsdag – och skaffa ett Costco-medlemskap för att spara stort på bulkköp. Om du planerar att stanna hela dagen, se till att ta en lång lunchpaus med antingen en varm måltid eller en läcker smörgås med tillbehör och drycker. Om du arbetar med en snäv budget och fotograferar långt in på natten är det inget som slår pizza efter en hård dag med fotografering, men blanda ihop det med en snabbmatsrunda eller en hemlagad grytmåltid.

Oavsett om det är få eller många, dessa människor arbetar hårt för att göra din idé till verklighet. De kommer att känna din uppskattning och följa dig vart du än går om du matar dem väl med anmärkningsvärda pålägg, godsaker och middagar. Peanut M&Ms är en flerårig favorit.

8. Var en kollaboratör, inte en diktator

Det är alldeles för lätt att fastna i stereotypen om diktatorn som har absolut makt över alla. Det är trots allt ditt skepp som regissör. På dina axlar ligger ansvaret för alla delar av produktionen.

Du måste dock arbeta nära med dina skådespelare och besättning, särskilt vid denna tidpunkt. Låt din filmfotograf bidra med några förslag. Fråga om deras syn på skottet. Låt din skådespelare bidra med sina tankar. Låt dem vara så kreativa som de vill med sina karaktärer. Tillåt dem att göra invändningar mot några av manusets val. Du kan lita på belysnings- och ljudteamen för att få jobbet gjort. Tro på din redaktörsinstinkter. Lita på dem alla och var uppmärksam på vad de har att säga. Omge dig med begåvade människor du kan hitta på internet, på universitet och i teatergrupper, till exempel. Tveka inte att samarbeta med främlingar som har en gåva eller expertis som du kan använda.

Filmskapande är en kollektiv strävan. Till och med Martin Scorsese, Steven Spielberg och Woody Allen litar på sina partner för att göra sina filmer till klassiker. De räknar med att deras skådespelare och besättning gör sin roll och ger sina färdigheter och perspektiv.

I ett nötskal, du kan inte göra det själv.

9. Du måste tigga, låna och använda dina vänskapsband

Edward Burns, en indiefilmlegend, ger detta råd.

Du kan inte spendera alla dina pengar på platser, rekvisita, kostymer och andra utgifter när du spelar in en kortfilm med en liten budget. Du måste lita på tiggeri och lån. Hitta visuellt tilltalande lokaler och kontakta ägarna med en enkel förfrågan. Berätta för dem att du spelar in en film och erbjud dig att inkludera dem i krediterna; om det är ett företag, erbjuda att ha deras skyltfönster i ett etablerande bredskott eller något. Var aldrig rädd för att gå fram till någon och ställa en fråga. Folk gillar filmer, och många kommer att bli extatiska över att delta i produktionen.

Skjut till exempel på dina föräldrars hus, en väns bostad, din gymnasieskola eller din arbetsplats. Låt dina artister välja sina kläder och applicera sin kosmetika. Få några av skådespelarnas och besättningens måltider tillgodosedda av din moster, en fantastisk kock. Bygg lite rekvisita eller uppsättningar med hjälp av din snickarfarbror eller kusin. Det skulle hjälpa om du inte var rädd för att tigga och låna allt det behöver. Om du har en begränsad budget, var inte rädd för att be om hjälp.

Det här är en sann historia. När jag arbetade för Sony som en studiokontakt gjorde min frus kollega en lågbudgetkortfilm och kontaktade mig för att få råd som producent. Jag visste att de behövde en middag, men jag förstod också att det skulle vara en utmaning att hitta en i den verkliga världen. Så jag gick till Sonys högsta ledning – inklusive scencheferna – och berättade för dem att jag gjorde en kortfilm och hoppades att skådespelaren och besättningen kunde komma och filma en hel helgdag på plats i Sony-restaurangen (där cheferna åt) och i hela Sony-partiet efter behov. Normalt skulle en sådan kostnad ha varit tiotusentals dollar. Ändå, eftersom jag frågade och utnyttjade mina anslutningar, erbjöd studion oss full tillgång till tomten såväl som greppavdelningen, som hade ljus- och ljudutrustning värd tiotusentals dollar. Allt detta kom utan kostnad för oss. Skådespelarna och besättningen var extatiska över att filma sin lågbudgetkortfilm på en stor studiofastighet med obegränsad tillgång i upp till 16 timmar bredvid massiva scener som inhyste filmproduktioner på flera miljarder dollar.